DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG HANYA PADAMU KU MENDAMBA KASIH DAN RAHMAT ENGKAULAH TUHAN SEKALIAN ALAM INI

Jul 4, 2007

ULAMAK DALAM PEMERINTAHAN MASA KINI


Satu kenyataan yang tidak boleh ninafikan bahawa ulamak telah memainkan peranan amat penting dalam penyebaran ,dalam mempertahankan serta memelihara kebersihan syariat Islam dari di cemari oleh tangan manusia .Ulamak sepanjang zaman telah menghadapi pelbagai keadaan ,pengzaliman ,penganiayaan namun dgn penuh kegigihan dan keikhlasan dihadapi nya dgn tabah hingga berterusanlah penyebaran agama ini.

Sejak dari zaman awalan ulamak telah menghadapi tekanna dari pihak2 tertentu kerana tidak tahu tunduk kepada kehendak nafsu mereka .Ramai ulamaak yang dibunuh dan di penjarakan .ada pula yang didera hingga menemui maut.
Namun semua tindakan ini tidaak pernah melemahkan semangat keimanan dan keikhlasan para ulamak mujahidin.

Perbautaan menindas para ulamak sedikit sebanyak telah mendatangkan akibat kepada masyrakat Islaam.Negara Islam menjadi lemah ,berpecah sesama sendiri yang akhir njya hampair keselurahan negara Islam dijajah oleh musuh luar Islam.
Walaupun telah merdeka namun terbelenggu dari segi fikiran budaya dan ekonomi.
Ini dapat kita saksikan dgn jelads di seluruh dunia Islam hingga tidak terdapat satu pun negara orang Islam yang boleh di contohi untuk dijadikan model.

ULAMAK DI MALAYSIA

Sebelum Kemerdekaan .

Kedudukan ulamak di sisi masyarakat sebelum merdeka adalah kukuh .Ulamak dipandang sebagai guru dan pemimpin .Kewibaan ulamak pada masa itu tidak di pertikaikan lagi .Kata ulamak sebagai hikmah.Ulamak adalah tempat orang melayu bergantung dan bernaung .Keilmuan Ulamak pada ketika itu mendalam dan diakui.

Era Kemerdekaan

Semangat kemerdekaan dan gerakan tuntuan kemerdekaan di malaysia tiada siapa yang boleh ,menafikan bahaawa ia di dorong oleh para Ulamak.Beberapa tahun sebelum Malaya mencapai kemerdekaan ,ramai pejuang yang terdiri dari Ulamk telah dipenjara dan di seksa oleh Penjajah.
Ulamak mempunyai pendirian yang teguh dan wajar di hormati dan disanjung oleh masyarakat .Mereka tegas dan berpendirian tetap.

Selepas Merdeka .

Setelah kemerdekaan dicapai keadaan telah beransur berubah apabila falsafah negara diasaskan kepada kemewahan.
Falsafah pendidikan hanya menuju ke arah mencapai kebendaan ,kewibaan Ulamak beransur menurun.Ini di tambah lagi apabila Ulamak tidak daapt menyelesaikan sesuatu masaalah dengan cepat sedangkan gerakan kemajuan tidak dapat menunggu.Ulamak sendiri tidak bersatu pendapat sehingga masaalah kecil menjadi pertikaian yang lama.Keadaan bertambah buruk apabila golongan Ulamak berpecah sambil tuduh menuduh antara satu sama lain. Sebilangan Ulamak telah melibatkan diri dalam kancah politik kepartian.
Hasil dari fenomena ini runtuh lah nilai budaya yang baik,timbul pula gejala-gajala buruk yang membawa keruntuhan akhlak yang melanda masyarakat Malaysia khususnya orang-orang Melayu.

Kengahirahan pada mengejar kemewahan dengan falsafah penndidikan menuju kearah itu kemudiannya melahirkan genarasi yang kekosongan jiwa .
Kekosongan ini telah dirasakan dan kekurangan ini telah menimbulakn kesedaran bahawa ianya perlu diisi.

KEDUDUKAN ULAMAK DALAM PEMERINTAHAN


i.Almarhum tunku Abd Rahman Putra Al-Haj

Semasa perintahan beliau,Ulamak masih dihormati oleh masyarakat walaupun tidak semua nasihat didengar dan diterima pakai dalam pemerintahan

Ii Allahyarham Tun Abd Razak dan Allahyarham Tun Husien On.

Semasa perintahan beliau berdua golongan agama telah mendapat sedikit pembelaan.jawtan Qadhi yang asalnya dari kategori D dinaikkan pada kategori A.

iii.Permerintahan Datok Sri Dr Mahathir Mohammad .

Islam telah mengalami perkembangan yang agak pesat semasa perintahan beliau denagn tertubuhnya bank Islam ,Universiti Islam dan kauter perbankkan cara Islam.Namun Ulamak tidak di nilai sebagai tenaga utama pembangunan negara bahkan lebih dilihat sebagai halangan kepada aktiviti-aktiviti dan program-program mungkar yang dianjurkan .Masyarakat dimomokkan dengan kecaman dan cemuhan terhdap Ulamak.penafsiran semual tentang siapakah Ulamak cuba diketengahkan kepada masyarakat .Akibatnya hilang rasa hormat masyarakat kepada Ulamak.

SIAPAKAH SEBENARNYA ULAMAK.

Ulamak adalah dari perkataan (alim) Masyarakat nusantara Melayu mengenali Ulamk sebagai orang yang ahli tentang agama Islam. Pengertian dan nama Ulamak diambil dari firman Allah SWT maksudnya `Sesungguhnya orang yang takut akan Allah dikalangan hambaNya adalah dari kalangan Ulamak. Hadis pula menyebut maksudnya sesungguhnya Allah tidak mencabut Ilmu dari dada ulamaknya tapi mencabut dengan cara mematikan Ulamak.

PERANAN ULAMAK.

Sememang nya tidak dapat dinafikan Ulamak memainkan beberapa peranan penting antaranya :

i.Pewaris Nabi.
Ini dapat dijelaskan oleh beberapa hadis Rasulullah SAW Ulamak itu pewaris para nabi maksudnya ulamak itu adalah penerang bumi dan pengganti tugas para Rasul dan mereka juga pewarisKu dan pewaris para nabi.

Sesungguhnya para Nabi tidak mewariskan harta atau pun wang ringgit namun dua perkara penting yang diamanahkan kepada pewaris-pewarisnya adalah seperti terkandung didalam khutbah haji wida' Maksudnya:
Wahai sekelian manusia sesungguhnay syaitan sudah putas asa agar diri nya disemabah dia tas muka bumi ini.tetapi dia redha apabila ditaati dengan engkau mengerjakan amalan-amalan yang hina,maka berwaspadalah terhadap urusan agama mu.Renugilah kata-kaat ku ini kerana sesungguhnya aku sudah menyampaikannya.aku tinggalkan kepada kamu dua perkara selama aman kamu berpegang dengan nya nescaya kamu tidak akan sesat selama-lamanya iaitu Al-Quran dan Sunnah Nabi.

Adapun ciri-ciri Ulamak pewaris nabi adalah seperti berikut:

a)Ulamak Al-Quran dan sunanh Rasul dan mengamalkannya.
b)Ulamak yang berprinsip teguh pegangannya dan tidak takut.
c)Ulamak yang tidak menjual agamanya.
Seminar Ulamak anjuran YADIM di kota bharu 1992 merumuskan
Ulamak ialah oaring yang mempunyai ciri-ciri berikut :
a)Berkebolehan dalam bidang agama Islam .
b) dapat memahami kitab-kitab agama yang muktabar
c)Dapat mengajar denagn kaedah yang seesuai.
d)Beramal deangan ilmunya denagn penuh takwa dan beriman .
e)Pemegang amanah Allah .
Hadis Nabi menjelaskan maksudnya:
`Ulamak adalah pemegang amanah Allah keatas hamba-hambanya.’
Hadis hassan riwayat Ibnu Asakir dan Qhudaie.
Dalam hadis yang lain pula Rasululllah SAW menyebutkan
Maksudnya: `Sesungguhnya perumpamaan Ulamak di atas muka bumi ini seperti bintang-bintang diatas langit yang menjadi panduan dalam kegelapan di darat mahupun di lautan
Hadis Hassan riwayat Al Ajuri dari Anas ‘

3.Pemimpin ummat .
Didalam memimpin Umat Ulamk berperanan sebagai
a) Daie, Waiz, Mursyid ,Muballigh.
B) Pemimpin rohani yang meliputi akidah, syariat dan akhlak
c) Pemelihara amanah Allah
d) Pebimbing Umat

Berkata Imam Al- Gazali maksudnya :

Sesungguhnya kerosakan rakyat disebab kan kerosakan pemerintah dan kerosakan pemerintah disebabkan oleh kerosakan ulamak nya ,jika tidak para Qadhi dan Ulamak yang jahat nescaya sedikit kerosakan pemerintah .
Sabda Rasulullah SAW:
Para Ulamak adalah pemegak amanah para Rasul selama mana tidak di pengaruhi oleh pemerintah dan tidak haloba dengan dunia, apabila mereka sudah di pengaruhi pemerintah dan haloba dengan dunia ,berwaspadalah kerana mereka telah mengkhianati Rasul .

Hadis hasan diriwayatkan oleh Al- Baihaqi.
Sabda baginda lagi:

maksudnya:
Aku ingatkan kamu untuk berlindung dengan Allah dari kepimpinan orang bodoh. Ditanya apakah itu kepimpinan orang yang bodoh? Pemimpim-pemimpin yang datang selepas aku,tidak amhu mengambil petunjuk ku dan melaksanakan sunnah ku maka barang siapa yang membenarkan pembohonagn mereka dan menolong kezaliman ,bukanlah mereka dari golonganku dan aku bukan dari mereka dan mereka tidak akan dapat mendekati telaga ku,tetapi barang siapa yang tidak membenarkan pembohongna dan tidak men olong kezaliman mereka,mereka adalah golongan ku dan aku dari golongan mereka dan mereka akan ,mendekati telaga ku .

Hadis riwayat An-Nasaie,At-timizi dan Al-Hakim.

Sabda Nabi lagi maksudnya:
"Se afdhal-afdhal jihad ialah memperkatakan hak di hadapan pemnerintah yang zalim"
hadis riwayat Ibnu Majjah.
Sabda baginda lagi maksudnya Dua golongan dari umatku apabila mereka ini baik maka baik jugalah manusia yang lain dan jika golongan ini rosak,rosaklah juga manusia yang lain iaitu golongan umara'dan fuqaha'.Di dalam riwayat yang lain : Dua golongan apa bila baik,baik juga masyarakat dan jika golongan ini rosak maka rosak juga masyarakat iaitu ulamak dan juga fuqaha'.

Peribahasa arab mengatakan,
Agama yang disokong olleh pemerintah itu akan kuat dan pemerintah yang beragama itu akan kekal.

Ulamak berfungsi dalam pengurusan negara.
Didalam Islam tidak ada pemisah antara kekuasaan dan agama .Tegasnya kekuasaan sewajibnya diasakamn atas asas agama iaitu melaksanakan ajaran Islam.Tonggak kekuatan umat dan kejayan nya adalah berasaskan muafakat dan perpaduan.Manakala usaha mmemaju dan menterjemah tuntutan dan nilai Islam dalam kehidupan seharain adalah tugas semua pihak termasuk ahli politik,pentadbir,ahli korporat,ahli sains,ahli perniagaan dan lain-lain.Jesteru itu adalah penting bg Ulama' bergabung denagn semua pihak .Pendapat dan pandangan Ulama' hendaklah didengar dan di jadikan rujukan demi mennyediakan suasana hidup yang bersih dari maksiat dan unsure-unsur negatif.

CADANGAN:

1.Umat Isalm hendaklah hendaklah berusaha bersungguh-sungguh bagi mewujud kan pelapis sebagai persediaan menghadapi cabaran masa akan datang.
2.Ulamak mestilah bersatu tenaga bagi mengemabalikan kehormatan dan kewibawaan mereka.
3.Setiap Ulamak hendakalh meraikan adab-adab percambahan fikiran